Възможност за любима работа
Мениджър филиал обучава касиер продавач

При всеки кандидат търсим комбинация от качества

По дрехите посрещат – по ума изпращат. Важи ли тази максима и при кандидатстването за работа?

В общуването не трябва да има предразсъдъци и предубеждения, защото често същественото е невидимо за очите. По тази причина вярвам, че при кандидатстването за работа тази максима не трябва да важи. Преценката в подбора на хора е много комплексна и не може да се базира само на външния вид или на краткото първо представяне на кандидата.

Как се познава дали един кандидат е подходящ за дадена позиция или не? Кое надделява в избора – професионалният му опит или личностните качества?

Зависи много от позицията, за която се търси кандидат, но ако трябва да бъда кратка – винаги е важна комбинацията от качества. Има много сфери, за които отличната професионална експертиза е задължителна – ще дам за пример изискванията към един строителен инженер или счетоводител. Има обаче и позиции, за които конкретен опит не е необходим, защото компанията ще обучи кандидата и ще му осигури необходимите знания и умения – такъв е примерът с позиции като касиер-продавач в магазин на Lidl, например.

Същевременно е много важно какъв е кандидатът като човек, тъй като всички прекарваме значителна част от времето сред своите колеги. Работата е екипна и е важно новият човек да се впише пълноценно в динамиката, културата и атмосферата в своя екип, за да допринася за общия успех, а и самият той да се чувства добре. Когато тази химия се получи, резултатът е наистина вдъхновяващ и можеш да кажеш, че имаш щастието да работиш в сплотен екип.

Как се случва процесът по подбор в Lidl – през какви стъпки се преминава?

В Лидл България възможностите са много и различни – от оперативните позиции в областта на продажбите и логистиката до пълния спектър от направления в централния офис на компанията. Това изисква гъвкав подход и при процеса по подбор, който е съобразен с хората, които търсим.

За всички позиции в Lidl кандидатстването става през кариерния сайт на компанията https://jobs.lidl.bg/. Щастливи сме, че кандидатите вече могат да използват новата ни платформа за кандидатстване SuccessFactors, която прави процеса още по-удобен и прозрачен за тях, с различни улеснения и начини за контакт с екипа ни. След това преглеждаме CV-тата и провеждаме телефонно интервю с тези, които отговарят на условията за обявата.

За магазините и складовете следващата стъпка е среща на работното място между кандидата и прекия му мениджър, прави се обиколка на важните зони, като целта е максимално детайлно да се представи работата и условията. В конкретна ситуация, която е ежедневна за колегите ни, се тества начинът на мислене и реакция на потенциалния служител.  

При останалите позиции следващите стъпки са съобразени с позицията и йерархичното ниво. Тук попадат подходи като поставянето на практическа задача, свързана с търсените компетентности, мултимодално интервю, което дава прозрачност и обективност, т.нар. assessment център с конкретни казуси и др. За нас е важно процесът, през който преминава кандидатът за работа, да е максимално прозрачен и да бъде позитивно изживяване за него. За да измерим дали успяваме в това, направихме собствено проучване „Candidate experience“, в което се включиха близо 800 човека. Около 95% от участвалите в него споделят, че са много удовлетворени от процеса по подбор в Lidl, а 90% биха препоръчали на свой познат да кандидатства за работа при нас. Кандидатите оценяват много високо и любезността на колегите, които са ги интервюирали, както и изчерпателната информация, която са получили за условията и позицията.

Какви въпроси най-често задават кандидатите в Lidl? Кои са основните неща, от които се интересуват?

Всички познават Lidl като търговска верига. Като един от водещите работодатели в България, нашият фокус е да им представим компанията и като отлично място за работа, реализация и кариера. Стремим се да сме прозрачни и голямата част от кандидатите са добре информирани за живота в компанията. Знаят, че Lidl е стабилен и сигурен работодател, който цени хората си, осигурява високи нива на заплащане, обучения и кариерни възможности. Много ценен е контактът с хората, които идват с препоръка от служител в компанията, защото те наистина са подготвени в детайл за всичко, което ги очаква.

Въпросите, които често ни задават в процеса по подбор – извън тези за конкретната позиция, са свързани с културата, екипа, CSR политиките. Кандидатите се интересуват също от плановете на компанията, тъй като знаят, че предстоящата експанзия означава възможност за кариерно развитие, нови и интересни проекти. И в това отношение Lidl е изключително перспективна компания, която дава дългосрочни хоризонти за развитие.