Иля Шнап, касиер-продавач в магазин на Lidl в София от 2 години

От колко време си в България?
Преместих се в България преди около 5 години, тъй като майка ми вече живееше тук, а аз исках да имам повече и по-добри условия за развитие. И съм щастлив от това мое решение.
Какво те привлече в Лидл България и защо избра компанията за старт на своя кариерен път?
За Lidl разбрах от моя позната, която има приятелка- дългогодишна служителка в компанията. Тя ми разказа детайлно за компанията като работодател – за това, че колегите са страхотни, заплащането е много добро, и ако съм сериозен и мотивиран, това е мястото за мен. Аз търсих точно това, исках да се установя, да намеря постоянна работа и да бъда самостоятелен. Кандидатствах, одобриха ме и вече две години съм част от екипа на Лидл България.
Как се справи с адаптацията в началото, без да знаеш български език и без предишен опит в сферата?
Адаптацията не беше трудна, защото колегите много ми помогнаха. Говорех малко български език, но ежедневната работа с клиенти и колеги ме улесни много. Целият екип за мен е като семейство, прекарвам повече време с тях, отколкото вкъщи. Така развих уменията си да говоря български език и да комуникирам с хора.
Колкото до самата работа - в началото много се притеснявах, че нямам опит в сектора и че съм чужденец. Но много бързо се адаптирах, колегите бяха много внимателни, помагаха ми и не се държаха с мен като чужденец, много бързо се почувствах част от екипа. Аз също се старая и давам всичко от себе си, за да си върша работата както трябва и се радвам, когато това се забелязва от останалите.
В момента съм мениджър-свежест и отговарям за свежестта и подредбата на сектор „Плодове и зеленчуци“ в магазина. Това е едно от ключовите места в Lidl и работата е много отговорна. Плодовете и зеленчуците винаги трябва да са свежи и в перфектно състояние, аз следя за това и съм благодарен, че мениджърите са ми гласували такова доверие.
Как се чувстваш сега в екипа, има ли промяна за тези две години, в които си в компанията?
Чувствам се добре. Промяна има само в положителна посока. С колегите се сближихме още повече, в свободното време се събираме, правим си барбекю и се забавляваме заедно.
Как реши да се включиш в проекта по подбор на украински граждани и в какво се изразява твоята работа?
Обичам да помагам, да опитвам различни неща, да уча и да се развивам. Предложението на колегите ми да съдействам в процеса по подбор на украински граждани в компания е отговор на всичко това. Моята роля беше да говоря с потенциалните служители на украински и да отговоря на въпросите им, свързани с работата в Lidl. Ангажиментът ми беше много различен от това, което съм правил до сега, но ми хареса. Положих усилия да науча бързо какво се изисква от мен, за да бъда от максимална помощ на колегите.
Как оценяваш проекта и какво е твоето мнение за подбора на украинци в Lidl?
Според мен проектът е страхотен. В подобна ситуация трябва да се подкрепяме и да си помагаме. Възможностите, които компанията дава на граждани от Украйна са така подбрани, че да подпомогнат нуждите им в този труден момент. Компанията предлага възможност за работа на украинци, получили временен статут на закрила в страната, съдействие при изготвяне на необходимите документи за започване на работа, курс по български език за по-лесна адаптация и съдействие при намиране на жилище. Аз също се включвам с морална подкрепа. Това са хора, преживели голяма трагедия и изгубили много. Старая се да ги успокоявам, да им вдъхвам кураж и да ги амбицирам да продължават напред.
Какво най-често искат да знаят украинците, когато ти звънят?
Най-често питат в какво се изразява работата. Какво се изисква от тях и какви ще са техните отговорности. Много от тях са имали други професии в Украйна- адвокати, учители, инженери и се притесняват дали ще се справят с работата. Разбира се, голям е интересът към заплащането и темата с жилищата.
Какво казваш на украинските граждани, когато се чуваш с тях?
На първо място ги изслушвам, да разкажат повече за себе си и те какво търсят. Важно е да им кажем, че не са сами. Много често давам мен самия за пример и моята история. Разказвам им, че аз също съм от Украйна, дойдох в България без да знам български език и започнах работа в Lidl без опит в сектора. Но не е страшно и не е невъзможно, трябва само да си дадат време и търпение.
Има голяма част от тях, които ме разбират и вече са част от нашия екип.
Поддържаш ли връзка с хора, които вече са минали процеса по подбор и са стартирали работа в Lidl?
Има някои украинци, с които поддържам връзка. Още докато са в процес по подбор, аз им казвам, че могат да разчитат на мен и след това. Давам контактите си и мога да ми звъннат, когато имат въпроси по работа или просто да си поговорят с някого. Аз съм насреща. 😊
Как си представяш бъдещето ти в Lidl?
Честно да си призная, много ми хареса да работя в екип Подбор. През цялото време наблюдавах и учех от колегите. Участвах активно в интервютата, а те ми показваха програмите, с които работят и различни тънкости на професията. Екипът е супер, работи с такова голямо удоволствие и хъс, че заразиха и мен. Сигурен съм, че ще се чувствам добре, работейки с тях някой ден! 😊