М. Драгийска: Грижата за служителите е грижа за обществото
Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България": Грижата за служителите е вид грижа за обществото
сп. Мениджър
Какво отличава добрия работодател във време на криза?
Често казваме, че хората се доказват най-добре в трудните моменти. С пълна сила това важи и за компаниите. Дали те са добри работодатели, или не, си личи най-вече когато са изправени пред предизвикателства. Защото на думи всичко е някак лесно, но истинската проверка идва, когато трябва да действаме, и то извън нормалната и спокойна обстановка.
Извънредното положение се оказа именно този лакмус за компаниите, който тества можем ли да реагираме бързо и комплексно, можем ли да заставаме Зад решенията си. За мен това, което отличава добрия работодател в условия на криза, е преди всичко неговата отговорност - ясното съзнание, че трябва да поставя сигурността на хората на първо място и с всяко свое действие да засвидетелства, че те са най-важните.
Това винаги е бил и принципът, който ние в "Лидл България" сме следвали и на който не изневерихме дори за секунда. Извънредната ситуация изискваше от нас ясни и конкретни действия, бързи реакции и качества като смелост, организираност и последователност, но преди всичко истинска грижа към служителите и обществото. Защото грижата за служителите е една от проявите на отговорност и към обществото.
Кои от механизмите и мерките, които приложихте в извънредната ситуация, се доказаха като най-ефективни?
Едно от най-важните неща по принцип - а в условия на криза става още по-важно - е правилната комуникация към хората. Как ще подходиш към тях? Как ще им обясниш ситуацията и мерките, които ще вземеш? В условия на криза не може да си позволиш да мълчиш - трябва да се изправиш пред хората и ясно и последователно да говориш с тях. Не само да ги информираш какво се случва, но и да им обясниш всички промени, които предстоят, да им създадеш усещане за сигурност и спокойствие, за да продължат да те следват дори в трудните моменти. Ето затова от самото начало на кризата досега комуникацията ни към служителите е изключително последователна. За хората на първа линия - колегите във филиалите и складовите ни бази, беше изключително важно да знаят, че не трябва да се притесняват за своята сигурност, за работните си места и че дори в условия на криза може да разчитат на стабилността на компанията. Това послание стигна до тях не само като обръщение от цялото ръководство. Увериха се в него по въведените защитни мерки и осигурените предпазни средства, по пълните със стоки рафтове, а и с бонусите, които получиха за неимоверните си усилия в най-натоварените моменти. Виждаха и че не са сами на първа линия, защото ние като управители и техните ръководители също неведнъж бяхме до тях. Това също е силно мотивиращо - да видиш, че хората, които те управляват, не стоят някъде далеч по високите етажи, а реално застават до теб.
Разбира се, с приоритетен фокус бяха мерките с грижа За здравето и безопасността на всички наши служители: осигуряване на дезинфектанти, ръкавици, маски, PVC прегради в магазините ни, постоянна дезинфекция на помещенията.
С обявяването на извънредното положение служителите в административните ни офиси Започнаха да работят от вкъщи. Предстои тяхното постепенно Завръщане в офисите, но при определени условия и при завишени мерки за сигурност. За период от над 3 месеца те ще бъдат разделени на екипи, като ще се ротират на седмична база, за да се опитаме максимално дълго да запазим ефекта от мерките.
Променихме и основни HR процеси. Въведохме изцяло онлайн процедура за подбор на кандидатите, за да се погрижим както за тяхната сигурност, така и за сигурността на служителите ни. COVID-19 наложи и много по-цялостни стратегически промени, за да подсигурим нормалното функциониране на бизнеса в новата реалност. Тях също комуникирахме, като ги преведохме на езика на различните нива в компанията, за да знаят какво на практика означава това за тях и за да сме сигурни, че всички са разбрали правилно целта и смисъла на тези промени, но и своята роля и отговорност в изпълнението им.
Какви нови уроци за успешни взаимоотношения със служителите научихте през последните месеци?
Тези времена ни припомниха колко много сме свързани всички и че ако не можем да разчитаме един на друг, трудно ще оцелеем. Затова вярвам, че работодателите, които общуват пълноценно със своите служители, Застават до тях в трудни моменти и споделят с тях своята визия за бъдещото развитие на компанията, ще могат дългосрочно да разчитат на тяхната лоялност и доверие.
Кризата ни припомни и друга важна житейска истина - не е важно какво казваш, а какви са делата ти. В началото на тази година "Лидл България" бе отличена с международния сертификат TOP Employer. За нас това е изключително важно признание. Първо, защото от всички 32 страни, в които Lidl присъства, България е една от 14-те държави, получила това отличие. И второ, защото е международно и наистина авторитетно признание, че прилагаме стандарти и HR практики, сравними с тези във франция, Италия или Белгия. Вярвам, че с всичко, което направихме и показахме като компания през последните месеци, сме защитили отличието "ТОП работодател". Затова се надявам, че когато след време получим отново важна награда или признание като това, то ще резонира у хората с конкретни действия и те ще знаят, че наистина сме го заслужили - не с думи, а с дела. Защото това е, което остава.
***
Милена Драгийска управлява "Лидл България" от 2007 г., когато веригата стъпва на българския пазар. Започва кариерата си в Lidl Германия през 2002 г. като регионален мениджър продажби за регионите на Щутгарт и Карлсруе, след което продължава професионалното си развитие в централата на компанията, където отговаря за различни международни проекти за Lidl International. Член е на управителния съвет на Германо-българската индустриално-търговска камара и на УС на Съвета на жените в бизнеса в България.