Александра, Олга и Милена: за Lidl и баланса с личния живот
Александра, Олга и Милена: за Lidl и баланса с личния живот
Трите работят на различни позиции във филиали на Lidl. Щастливи, че са част от компания, която се грижи за развитието на жените и осигурява баланс между работа и личен живот.
Това, което свързва Александра, Олга и Милена, освен общото им работно място в Лидл България, е виждането, че всеки сам решава съдбата си, благодарение на изборите, които прави, и решенията, които взима. И трите не смятат, че са представителки на слабия пол, но държат на женското си очарование и мъжкото кавалерство. Щастливи са, че работят в компания, в която равнопоставеността на жените и грижата за развитието им на работното място е ясен фокус, както и осигуряването на баланс между работа и личен живот. Гъвкаво работно време, отпуск за рожден ден, три официални почивни дни за най-големите празници, опциите за работа от вкъщи, квалификацията и реалните перспективи за кариерно израстване вътре в компанията са сред многото възможности и социални придобивки, които и трите отчитат като голям плюс на Lidl като работодател. Наскоро Лидл България подписа Принципите за овластяване на жените на ООН, но още със стъпването си на българския пазар, вече 10 години компанията прилага на практика голяма част от принципите на ООН и продължава да ги развива. По данни за 2019 година 63% от всички служители на компанията са жени. Допълнителна цел на Lidl е насърчаването на повече жени да поемат ръководни позиции на средно и висше управленско ниво. Специален фокус компанията поставя и върху друг сериозен аспект от темата – баланса работа – личен живот.
За успехите, предизвикателствата и уроците в различните им социални роли споделят Александра, Олга и Милена – три жени, всяка в ролята си на дългогодишен професионалист в компанията и отдадена майка у дома.
Александра Илиева е на 32 години и работи като касиер-продавач вече шест години в магазин на Lidl в София. Завършва Учителски факултет към НСА, а след това Бизнес и административни информационни технологии и комуникации към Университета по библиотекознание и информационни технологии. На пръв поглед образованието й не се връзва с настоящата й позиция, но Александра обича да гледа на нещата в перспектива и по-дълбоко. Позицията касиер-продавач в стабилна и сериозна компания като Lidl дава много възможности. Работното й ежедневие изисква да развие както организационните, така и комуникативните си способности в реална среда. Най-голямото й предизвикателство е умението успешно да комуникира с различни хора, да предвиди очакванията им и да им отговори по най-добрия начин. Харесва разнообразието и динамиката в професията си – от зареждането на стоките в различните сектори, през отговорността за свежестта и презентацията на продуктите пред клиентите до тяхното обслужване в търговската зала и на касата. Заедно с това работата в голям екип изисква толерантност към колегите, необходимост всеки да се съобразява с другия, което за нея е разковничето за успешната работа в Lidl. Най-важните уроци, които научава в компанията, са търпението, проактивното отношение към работата и способността да взима бързи и адекватни самостоятелни решения на момента. Според нея тънкият баланс между между работата и личния живот е да не пренасяш проблемите от работата у дома и обратното. Свободното си време Александра прекарва изцяло със семейството си – две момичета на 8 и на 10 години и момченце, което скоро ще навърши три годинки. Споделя, че винаги среща разбиране от компанията, когато се налага да остане вкъщи, за да се грижи за децата. Същевременно, работното време е съобразено така, че да може да ги води на училище и градина, обяснява тя. От децата си се учи на търпение, а на тях се опитва да предаде „златната“ тройка качества за щастие и успех - да бъдат общителни, борбени и последователни. Да не се оправдават с обстоятелствата, късмета или с някой друг, а да поемат отговорност за действията си. Различие между половете вижда само във физическата сила, но често тя няма особено значение. Според нея, важни са мотивацията и личните качества на всеки човек. Споделя виждането, че не живеем в мъжки свят, а всеки сам избира ролята си в света чрез действията и решенията, които взима.
Олга Костадинова е касиер-продавач в магазин на Lidl в Бургас. Горда е, че на 45 години е отгледала и възпитала своя син и работи на място, където се чувства удовлетворена. В компанията е вече девета година. За работата си казва, че е комплексна и отговорна. Споделя, че е удовлетворена в моментите, когато клиентите й благодарят за напътствията и помощта при избора на дадена стока. Най-голямото предизвикателство, с което се сблъсква, е в самото начало. Тогава, когато е трябвало да свикне с правилата, с работата с клиенти, зареждането на стоки и подходящото им представяне. Споделя, че това я учи да бъде по-отговорна, дисциплинирана и мотивирана. Гордее се, че прекият й ръководител и колегите й могат да разчитат на нея в труден момент. Смята, че постигането на баланс между кариерата и личния живот не става с готови рецепти, а като се търси правилният подход във всяка конкретна ситуация и се избират приоритетите спрямо нея. Работата на смени й позволява да има свободно време за семейството и приятелите си, а графика си успява да съобрази с личните и неотложни ангажименти, каквито се случват на всеки човек. Въпреки че е майка на пораснал син, Олга се радва, че компанията мисли за бъдещите майки и дори предоставя паричен бонус при раждане на дете. На мнение е, че личните й качества като търпение, мотивираност, издръжливост и добър усет за ред ѝ помагат и в професията. Не споделя мнението, че живеем в мъжки свят. Според нея отдавна са отминали времената на патриархалните взаимоотношения. Съвремието ни дава свободата да избираме социалните си роли, но това крие своите рискове и затова за нея разковничето е в баланса. Хубаво е жените да продължават да бъдат жени, за да се радват на живота, а не да се опитват да влязат в чужди обувки. И то защото техните собствени такива са достатъчно удобни, за да съчетават професията на майката с тази на ръководител в голяма компания. В Lidl има много дами на ръководни длъжности, които се справят прекрасно на позициите си, казва Олга. А когато не е на работа, си почива с приятели на красиви природни места и винаги придружена от основния анти-стрес фактор – нейното любимо куче.
Милена Бойчева е на 36 години от Стара Загора. Завършила в Юлиус Максимилиян Университет Вюрцбург със специалност Маркетинг, Изследване на пазари и Индустриална икономика. Работи като регионален мениджър в Lidl. Започва работа там през 2011, веднага след завършване на образованието си, когато решава да се върне в България и там да търси кариера в международна компания с перспективи за развитие. Привлича я имиджът на работодателя и предизвикателството за нов рестарт в родината. Започва като заместник-мениджър филиал, а година по-късно вече е мениджър. На тази позиция работи първо в Стара Загора, а по-късно и в Габрово и Пловдив. Кариерният й път я довежда до позицията регионален мениджър през 2014 г. През годините е носила отговорност за филиали в Пловдив, Хасково, Димитровград, Кърджали и Харманли. Определя работата си като изключително комплексна, защото отговаря за постигането както на зададените цели по разнообразни критерии, така и за всички финансови показатели. Следи за успешното внедряване на новите концепции и как се прилагат съществуващите. Носи отговорност за обучението и за включването на новите служители. Наред с всички ангажименти се занимава и с управлението на стоки, отговаря за удовлетвореността на клиентите и всичко, свързано с ресор Продажби. Според нея, особено важно е да се създаде здравословна, уютна и успешна работна атмосфера, което означава, че на първо място има споделени ценности и общи човешки качества, върху които се надграждат професионалните изисквания и квалификации. Ако процесът е обратен – първо квалификациите, после личностните качества – балансът се нарушава и резултатите не са дългосрочни. Съвсем естествено работата я учи на търпение, упоритост и способност да се радва и да оценява не само големите, но и малките успехи. За да успява да управлява времето си, балансира между приоритетите и често ѝ се налага да степенува между спешно и важно. Пътеводна светлина в живота ѝ и нейна сбъдната мечта е синът й, който е на 1 г. и 10 месеца. Компанията я подкрепя в ролята й на майка и морално, и финансово, споделя Милена. Получава пълно разбиране и от ръководителите си. Детето я учи да дава различни дефиниции на щастието. Самата тя иска да го научи, когато порасне, да оценява и придава смисъл на всеки момент в живота си, на всяка среща и ситуация. Вярва, че жените работят наравно с мъжете от десетилетия и е убедена, че суперсилата на жената е нейният ум в съчетание с емоционалността й – затова двете не бива да се отделят.