Какво е да работиш в Лидл България?
www.economy.bg, 27.05.2021
Lidl стъпва на българския пазар на 25 ноември 2010 г., когато в рамките на един ден открива първите си 14 магазина в 11 града. Следва безпрецедентен темп на развитие – въпреки че е последна от големите вериги, които стъпват в страната, само за 5 години Лидл България се превръща във втората по оборот и пазарен дял търговска верига в България. Днес компанията има 107 магазина в 50 града, а Lidl се утвърждава като една от водещите вериги в ритейл сектора и любим избор на българските потребители.
Какви възможности за кариерно развитие предлага компанията, какво я прави предпочитан работодатели и какви професионалисти стоят зад нейния успех, пред Economy.bg разказват Петя Иванова - ръководител отдел „Администриране“ в Лидл България, и Пламена Янева - ръководител отдел „Обучение и развитие“.
Колко и какви специалисти работят в компанията?
Петя Иванова: В Лидл България работят над 3300 души, част от силен и сърцат екип. Компанията е ТОП работодател, който с различни придобивки, програми и проекти се стреми постоянно да повишава удовлетворението на своите служители и да прави така, че те да се чувстват добре на работното си място. В Lidl могат да намерят реализация и перспектива специалисти от различни области – продажби и логистика, стоково снабдяване, HR, инженери, финансисти и много други.
Какви хора най-често търси компанията – с какъв опит, познания, умения, технологии?
Петя Иванова: При нас има разнообразие от позиции – конкретните изисквания за всяка от тях определят и профила на човека, когото търсим. Голямата част от нашите служители например са в магазините. Те са в ежедневен контакт с клиентите ни и затова ключово за тях е да са комуникативни, любезни и ефективни. Ако трябва да кажа какво е общото, което търсим у всички бъдещи колеги, бих казала, че това са мотивация, позитивизъм, желание да учиш и да се развиваш, умения за работа в екип. Искрено вярваме, че всеки има потенциал, и се стремим да го развиваме.
Компанията отворена ли е за хора с малък опит и старт на кариерата? Има ли стажантски програми?
Пламена Янева: В Lidl сме ориентирани към бъдещето и в този смисъл за нас е важно да подпомагаме младите хора в надграждане на образованието им. Отваряме вратите си за тях чрез различни програми, които са шанс за млади хора без опит да стартират перспективна кариера във водеща международна компания. Към учениците са насочени нашата практикантска програма, както и дуалното обучение, което Lidl активно подкрепя. То е признато и утвърдено в държави като Германия и Швейцария като успешен начин за учене в реална работна среда и носи на младите хора ценен практически опит, трудов стаж, заплащане и специалност. Практикантската ни програма е за ученици, навършили 18 години, които през лятото могат да работят в магазините ни, да придобият ценни умения и да получават възнаграждение.
Стажантската програма на Lidl също е много атрактивна. Тя е насочена към студенти, които искат да работят по конкретен проект в компанията и да видят резултата от своя труд. По време на стажа им ги подпомагаме с професионални обучения – за управление на проекти и презентационни умения. Един от миналогодишните ни стажанти – Кристиян Начев, реализира проект, който спести на компанията над 50 000 лв. Той вече работи при нас – в логистичния ни център в Равно поле, като успешно прилага на практика това, което е научил в Техническия университет в София. Trainee програмата ни пък е уникален шанс за млади специалисти, в които инвестираме дългосрочно и които подготвяме в продължение на повече от година за бъдеща мениджърска позиция в компанията.
Кои са основните технологии, които се използват в компанията?
Петя Иванова: Лидл България е част от немската Schwarz-Gruppe, водеща компания в бизнеса с търговия на дребно на хранителни стоки в Европа и света. В различните направления на дейността си използваме технологии, които оптимизират работните ни процеси. Мога да съм по-конкретна по отношение на HR – сфера, в която дигитализацията набира все по-голяма скорост и с помощта на която предоставяме на служителите все по-голям брой услуги, които ги улесняват. Такива са например, електронно подписване на вътрешни документи, електронно заявяване на отпуските, електронен фиш за трудово възнаграждение и др.
Как се въвеждат новите служители в компанията?
Пламена Янева: В Lidl съзнаваме ключовата роля на въвеждащото обучение за успеха на всеки нов служител. Стратегията ни за онбординг включва създаването на индивидуален план за въвеждащо обучение. Той дава време на служителя да опознае колегите, с които ще работи, спецификите на своята роля в компанията, но също и възможност да навлезе в културата, ценностите, взаимовръзките, да го запали за успех, към който всички в Lidl се стремим. Знаем също, че всеки нов служител се вълнува при започването на нова работа. За да улесним адаптацията на колеги при нас, те имат и ментор – човек на сходна позиция и възраст, към когото могат да се обърнат по всякакви въпроси. Много се гордеем и с практиката ни всеки наш служител да преминава през практическа работа в магазин или склад, за да може – независимо от позицията си, да е напълно наясно със спецификите на основния бизнес и да може да дава работещи решения, съобразени с него.
Постоянно търсим обратна връзка от служителите ни за подобрения на процеса. Удовлетвореността през изминалата година е била 97%.
Ако трябва да обобщя, въвеждането на новите колеги в живота на компанията е цялостен процес, чрез който се стремим да им осигурим отлично служителско изживяване. Затова го разглеждаме като дългосрочна инвестиция в успеха на компанията.
Какви са възможностите за кариерно развитие и какви обучения предлага компанията?
Пламена Янева: Обученията и развитието на служителите са сред ключовите приоритети на компанията. Ще илюстрирам твърдението си с няколко цифри – 100% от служителите ни са включени във вътрешна програма за управление на таланта, чрез която се идентифицират индивидуални планове с мерки за развитие. 90% от служителите ни са участвали в поне едно обучение през изминалата година, а бюджетът, който инвестираме в обучения ежегодно, е 6-цифрен. Всеки служител, който бива повишен, преминава през т. нар. „ден за развитие“, на който се идентифицират силните му страни и се набелязва индивидуален план за развитие спрямо компетентностите, които се изискват за новата, по-висока роля. Така подготвяме служителя ни за успех дори и с повишената отговорност, която ще има. Имаме и лидерска програма – „Академия Лидл-ство“, която е базирана на най-иновативните подходи и обхваща всички служители от среден и висш мениджмънт.
Каталогът с мерки за развитие на служителите от централата към момента надхвърля 100 предложения за обучения, подкастове, книги, видеа. За колегите от отдел „Продажби и логистика“ имаме разработени специфични каталози. Смятаме обаче, че 70% от развитието се случва чрез учене в практиката. Затова планираме практически проекти, задачи и социално учене съвместно с други колеги и отдели. И този подход дава резултати. Като пример – към края на 2020 г. над 70% от мениджърите на магазини са стигнали до тази позиция в резултат на кариерно развитие. Висок е и процентът на хора, които получават развитие по хоризонтала. Наши колеги заемат ключови позиции в откриванията на други държави, в които Lidl присъства, като например САЩ, Литва, Сърбия.
Тези успехи ни амбицират да сме все по-добри всеки ден. Стремим се постоянно да разширяваме възможностите за обучения на различни нива в компанията. Всичко това ни дава увереност да твърдим, че при нас всеки може да израсне професионално.
Какви придобивки предоставя компанията и какво я прави предпочитан работодател?
Петя Иванова: Лидл България е компания, която не само на думи, а с конкретни действия показва, че цени своите служители. Един от най-показателните примери за това са добрите нива на заплащане, които компанията осигурява – към края на 2019 г. те са средно с 52% по-високи от заплатите в страната. Още повече – ние прозрачно обявяваме за най-масовите си позиции в магазините и складовете не само стартовата заплата, но и следващите три по-високи нива, които са гарантирани на служителите през първите години. Правим го, за да имат предвидимост и финансова сигурност при вземане на важни житейски решения.
Пакетът с придобивки в Лидл България покрива различни важни за хората аспекти – от допълнителното здравно застраховане и цялостна програма за здравен мениджмънт до 1 ден допълнителен отпуск за рожден ден, който даваме на всички служители като подарък. Тук мога да спомена също подкрепата за колегите, които стават родители – финансова и с подарък, карти за спорт на преференциални цени, ваучери за храна и много други. Специален фокус ни е балансът работа-личен живот, който също адресираме с различни мерки. Като пример, нашите служители в магазините и складовете почиват на трите официални празника – Коледа, Нова година и Великден, за да бъдат със своите семейства и да празнуват. Действително придобивките ни са наистина много – наскоро ги обобщихме в каталог, за да имат възможност колегите да се запознаят в детайл с тях.
Какво не знаят хората за компанията, а е важно да знаят според Вас?
Петя Иванова: Вярвам, че хората добре познават Lidl като верига от любими продукти – буквално всеки има нещо любимо, което намира само при нас. Смятам, че е важно те да познават толкова добре и Lidl като работодател, защото при нас всеки може да намери възможност за любима работа. Имаме различен спектър от позиции в централа, магазини и складове, отлични работодателски практики и сърцат екип, в който всеки може да намери своето място и да се развива успешно. И най-важното, което искаме хората да знаят за нас – ние ценим хората и намираме различни начини да им го показваме.