Заслужава си.

За малките детайли, големите стъпки и Lidl-подхода

15 godini lidl biser inchovski

Бисер Инчовски е управител на ресор „Недвижимости“ в Лидл България и стои начело на стратегическите усилия по разширяването на търговската ни мрежа в страната. Ръководи екипите, които откриват точните локации, изграждат новите магазини и се грижат за поддръжката на съществуващите. По повод 15-ата ни годишнина разговаряме с него за експанзията, иновациите, въздействието на Lidl върху обществото и мястото на тази роля в личната и професионалната му история.

Какво означава да си пазарен лидер от гледна точка на Експанзия?

Да си пазарен лидер означава отговорност. Когато си първи, всички гледат към теб. Това е ангажимент – към клиента, околната среда, служителите. Нашето лидерство е доверие и последователност. Партньорите ни знаят, че щом поемем ангажимент, го изпълняваме. Да си лидер означава и да задаваш тенденции. Бяхме сред първите с по-широки паркоместа, защото нуждите на клиентите се променят. В това отношение сме своеобразен трендсетър.

Какъв е най-яркият Ви спомен от времето в края на ноември 2010 г., когато Lidl отвори наведнъж първите си  14 магазина?

Всички работехме за 25 ноември 2010 г. Това беше всичко, за което мислехме. Най-яркият ми спомен е как в 5 сутринта бях пред магазина в Пазарджик и тръпнех. Потребителите видяха 14 магазина в един ден, но подготовката започна много по-рано – Експанзия стартира работа още 2005 г. Не просто изпълнихме плана, а го надскочихме. Стартирахме с 14 магазина, но за година достигнахме близо 50. Постигнахме нещо безпрецедентно за България, благодарение на ясна стратегия.

Как се промени Лидл България през годините?

Станахме по-модерни и иновативни, но най-голямата промяна е, че днес познаваме още по-добре българския потребител. С опита изградихме по-фина чувствителност към нуждите му. Затова предлагаме качеството на добра цена, което той търси. С нас се промениха навиците на пазаруване и нагласите към качеството на храната. Ние изхождаме от потребителя – това е фокусът ни. Всичко, което правим, е насочено да бъдем по-удобни и близки до клиента. Експанзията ни е резултат от стремежа да отговорим на нуждите му.

Как оценявате експанзията на веригата в 15-те ѝ години на българския пазар?

Експанзията ни е планирана спрямо нуждите. Запазваме устойчив темп от 8-10 нови магазина годишно. Днес, 15 години по-късно, ще достигнем 140 – над 1,9 млрд. лв. инвестиции. Работим по дългосрочна стратегия, знаем къде искаме да сме през 2030 г.

Днес целенасочено навлизаме и в по-малки населени места. С всеки магазин създаваме работни места. Според анализ на ИПИ, възнагражденията на служителите ни през 2023 г. са по-високи от средните в 51 от 54-те общини, в които оперираме. Така вдигаме стандарта.

А планирате ли някога това разширяване да приключи? Кога ще дойде моментът, когато Lidl ще има достатъчно магазини?

Не вярвам експанзията да спре. Lidl има над 50-годишна история и разширяването не е спирало. Може темпото да се забави, но икономиката се развива. Освен нови локации, ние постоянно модернизираме съществуващите обекти – оборудване, климатично неутрални технологии, нови стандарти. Процесът продължава.

Какъв е процесът на подбор на локации за магазините? Промени ли се той през годините?

Разширяването ни не е самоцел, а плод на задълбочени анализи и дългосрочно планиране. Работя с екип експерти, които познават територията. Подхождаме индивидуално, анализираме клиентски навици, среда, демография. Фокусът е върху качеството, не количеството. Процесът включва различни етапи – например в Созопол ни отне три години. Стремим се да изберем най-доброто място. Това, което не се променя, са високите изисквания: комфортът на клиента е на първо място.

Колко е средното време за построяване на един магазин?

Обичайно строителството отнема между 4 и 6 месеца. Изключение са „метропол“ обектите, които изискват около 1 година. Най-бързо построеният ни магазин завършихме за 86 дни – в „Овча купел“. Това е абсолютен рекорд. Строителят работеше на три смени. Започнахме през юни 2011 г. и в края на август магазинът посрещна клиенти.

Няколко пъти споменахте, че най-важно е мястото, на което се намира магазинът. Коя е идеалната локация за Вас?

Да, в търговията локацията е най-важна. Идеалната е лесно достъпна, добре видима, с удобни връзки и паркиране. Искаме да сме на пътя на хората. Всеки обект обсъждаме внимателно – място, позициониране, вход, изход, лого. Удоволствие е да мина вечер и да видя светещото лого. Това означава, че сме избрали точното място.

Какви са иновациите в магазините, с които ще изненадате своите клиенти?

Сред видимите са касите за самообслужване, електронните ценови табели, зарядните станции и проектът за обратно приемане на бутилки. Зад кулисите има фотоволтаици и смарт системи за управление на сградите. Всичко е с грижа за природата и лесното пазаруване.

Фотоволтаици има в над 50 магазина, които им помагат да покриват енергийните си нужди. Комфортът се управлява централизирано – системи регулират автоматично температурата и осветеността. Рекламите се изгасят 15 мин. след края на работния ден. Този подход е екологичен и икономически смислен.

Какво Ви носи най-голямо удовлетворение от работата?

Екипът, динамиката и фактът, че всеки ден се уча. Зарежда ме общуването с колегите – екипът е професионален, но не губи човешкото си лице. Най-ценно е, че научавам нещо ново всеки ден. В деня, в който няма предизвикателство, няма да се чувствам пълноценен.

Тази година празнувате 15-а годишнина на Лидл България. Има ли момент, който Ви е особено важен и скъп?

Имам две лични истории. Първата е с дъщеря ми – тя се роди на 25 септември 2010 г., точно в началото на стъпването на Lidl в България. Беше интензивен период, работех до късно покрай откриването на 14-те магазина. На 25 ноември предстоеше откриването в Пазарджик и съпругата ми каза: „Знам, че е големият ден, но ние идваме с теб”. И така, жена ми и двумесечното бебе бяха на откриването. 

Втората история е с по-малкия ми син. Всяка събота пазарувахме в Lidl, а аз наглеждах обектите. Той обичаше да гледа техниката, багерите и се запали да става инженер.

Lidl не е само работа, а част от живота ми и от живота на семейството ми вече 15 години.