Заслужава си.

Българското има автентичен вкус, а ние му даваме сцена

15 godini Lidl dragomir iliev

Тази година Лидл България отбелязва 15 години на пазара у нас. Започнахме през 2010 г. с 14 магазина в 11 града, а днес имаме 139 магазина в 58 града и екип от над 4200 служители. През 2024 г. веригата стана номер едно по пазарен дял в страната. Какво стои зад този успех и как се промени пазарът през всичкото време, разговаряме с Драгомир Илиев, управител „Стоково снабдяване” в Лидл България.

Г-н Илиев, тази година Лидл България става на 15. Как се промени пазарът на бързооборотни стоки за това време?

Промените в сектора са много и значими. Пазарът стана по-динамичен, а конкуренцията за доверието на клиента – много по-голяма. Преминахме през пандемия, кризи във веригите за доставки, инфлационни предизвикателства, а от последните години сме свидетели и на военни конфликти.

На фона на това, родният потребител също се промени: качеството измести цената, хората станаха по-информирани, по-взискателни и осъзнати. Започнаха да ценят още повече родното и да търсят по-голяма стойност за парите си. Това, че нашият пазарен дял расте, означава, че успешно отговаряме на тези нужди с ясна цел: качествени продукти на добра цена.

Първите години за всеки бизнес са изключително важни, защото това е времето, в което се градят връзки, процеси и доверие. С какво Lidl успява да задържи доверието на клиентите 15 години по-късно?

Нашата лидерска позиция е резултат от желанието ежедневно да даваме на хората продукти с отлично качество на добра цена. Наричаме го „умно пазаруване” – да напазаруваш всичко, което ти трябва, бързо и лесно на едно място. Както обичаме да се шегуваме, от кисело мляко до винтоверт за половин час може само при нас.

Това се дължи на внимателно подбран асортимент. Вместо 35 вида шунка, имаме няколко, но селектирани да отговарят на висок стандарт за качество. Това е възможно и заради собствените марки, с които контролираме качеството. Устойчивите партньорства с български производители са още една причина за доверието – продуктите им носят познатия вкус на родното, а с нас получават и уникални възможности за износ.

Какъв е приносът на Лидл България за износа на български стоки в Европа?

Lidl е единствената компания в сектора, която дава на българските си партньори достъп до над 12 350 магазина в 30 държави. Експортният оборот на български компании с Lidl само за миналата година възлиза на 106,5 млн. лв. Така помогнахме на 39 родни производители да реализират продукция в 28 държави.

Важно е да се говори за това, защото у нас битува погрешно схващане за приноса на големите вериги. Основните обеми обаче са на местния пазар. Общо за българския пазар и европейската мрежа на Lidl, български компании са доставили стоки за близо 1,10 млрд. лв. Това има реални измерения: те подобряват производствата си и инвестират. Пример е ТИМС ФУУДС от Хасково, които изнасят панетоне за Lidl в Италия.

Говорейки за собствените марки, преди 15 г. потребителите не бяха свикнали с тях и не ги познаваха, но днес не е така. Как те трансформираха пазара на хранителни стоки?

Ако преди 15 години клиентите гледаха към тях с несигурност, то днес всеки познава Pilos, Dulano, Родна стряха. Интересът на потребителите продължава да расте – това е тенденция в цяла Европа. Голямото им преимущество е не само по-ниската цена, но фактът, че с тях имаме изключително строг контрол над качеството. Само за последната година сме вложили 1,6 млн. лв. в лабораторни изследвания. Плодовете и зеленчуците например се проверяват за над 800 вида пестициди – с изисквания, многократно по-строги от нормативните. Разчитаме и на SGS – световен лидер в независимия контрол, чиито представители извършват над 50 инспекции годишно в складовете и магазините, без предварително уведомление.

Българинът все повече търси автентичния роден вкус и иска да купува продукти, произведени в България. Как отговаряте на това?

Наистина потребителите се връщат към традиционни български продукти. В отговор на това работим с близо 300 български производители. Развихме и нашата продуктова линия „Родна стряха“ (2017 г.) – първата собствена марка, създадена от 100% традиционни български вкусове, разработени съвместно с родни производители. Днес тя събира над 170 продукта от над 40 български компании. Това е така, защото българското има страхотен автентичен вкус, който се харесва, а ние само му даваме сцена. Успешен пример тук е партньорството ни с КФМ, с които предлагаме традиционни колбаси като Панагюрска луканка и Смядовска луканка.

Тази година отбелязвате 15-а годишнина на българския пазар под мотото „Верига от любими моменти“. Има ли момент, който помните като особено специален през тези 15 години?
Такива са всички моменти, свързани с успехите на българските производители на чужди пазари. Такъв беше и моментът, в който за първи път в магазин на Lidl в Германия видях български продукт на регала. Зад този момент на гордост обаче стои дългогодишен екипен труд.

За мен са важни и специални всички моменти, когато се заражда нещо ново. Понякога е работата над нов продукт собствена марка, която правим заедно с производителя – селекцията на рецептата, избора на опаковката… Тези специални моменти не са един или два и неслучайно отбелязваме 15-годишнината под мотото „Верига от любими моменти“.

Къде си пожелавате да видите Лидл България след още 15 години?

Целта ни е да продължаваме устойчивия си ръст, като останем близо до хората и предлагаме качествени, достъпни продукти за всяко семейство. Вярвам, че ще продължим да допринасяме отговорно към икономиката и обществото. Пожелавам си все така да бъдем част от любимите моменти на българина. Убеден съм, че ще видим и много повече качествени български продукти на регалите на Lidl в цяла Европа, допринасяйки за още по-конкурентни родни производители.