Заслужава си.

Качеството не само може, но и трябва да бъде достъпно за хората

за 15 години лидл българия говори милена драгийска

Милена Драгийска е начело на търговската верига у нас от самото начало през 2010 г., когато Lidl едновременно отваря 14 магазина в 11 града. Днес магазините са 139 в 58 населени места, а служителите – над 4200. Лидл България развива успешни партньорства с близо 300 български производители, чиито продукти се реализират както у нас, така и в мрежата на Lidl в Европа. През 2022 г. Lidl се изкачва до лидерска позиция в София, а през 2024 г. стъпва на челното място по пазарен дял в бързооборотния сектор в страната. През 2025 г. компанията отбелязва своята 15-годишнина под мотото „Верига от любими моменти“.

Ако можем да се върнем с машина на времето назад - преди да има Lidl в България, и сега, каква ще е разликата?

Много биха били разликите за 15 години, особено на динамичен пазар като нашия. На първо място – качеството на продуктите. Смея да твърдя, че ние го направихме масово достъпно, въвеждайки т. нар. демократичен модел на пазаруване. Другата важна промяна е възприемането на собствените марки. Чрез тях дадохме на българските производители възможност да растат, да трупат ноу-хау и да изнасят в цяла Европа.

Навлизането ни беше и силен стимул за иновациите. Бяхме първи с фурните с печива и с тематичните седмици. Първи пуснахме и линията „Родна стряха“. Въведохме иновации в качеството и дигиталното приложение Lidl Plus.

И накрая, но не по важност, е приносът ни към развитието на гражданското общество. Смея да твърдя, че преди 15 години нямаше друга компания от нашия мащаб, която да изведе сътрудничеството с НПО сектора на това ниво – с такъв обхват и с такава системност: нещо, което постигнахме и продължаваме да развиваме с програмата „Ти и Lidl за нашето утре“, както и с други наши ангажименти към различни каузи. 

Има и още едно важно нещо, което Ви отличава – наскоро стана ясно, че Lidl е с най-голям оборот на пазара. Как се постига лидерство в такава силно конкурентна среда?

Целият ни екип искрено се радва на това признание. Успехът се базира на много фактори, обединени от едно – поставяме клиентската удовлетвореност в центъра. През годините разширихме мрежата от магазини и вече присъстваме в близо 60 населени места. Така разбираме „демократичния“ модел – стоим максимално близо до клиентите и предлагаме отлично качество на разумна цена.

Втори важен фактор е хората да намерят на едно място всичко необходимо. Непрекъснато откликваме на потребителското търсене. Искам да откроя и отличното взаимодействие с българските производители.

Най-вече обаче, за да бъдем номер едно, допринесе сърцатата и отдадена работа на нашия екип от над 4200 души. Техният професионализъм, съчетан с иновациите, е разковничето на справедливата цена, която ни направи и ценови лидер.

За тези 15 години със сигурност сте се сблъскали с много предизвикателства и трудности. Кои са тези, които няма да забравите?

Безспорно е така. Бизнесът ни е изключително динамичен. Нека дам пример с климатичните промени – падането на нивото на река Дунав означава, че може да имаме липсващи стоки, което налага веднага да прекроим логистиката. Или застанал кораб в Суецкия канал, което застраши сериозно доставките. Да не говорим за тежките военни катаклизми.

И може би най-разбираемият пример – Ковид пандемията. Тогава, от днес за утре, се изправихме пред опасността от празни рафтове. Това, че успяхме да не допуснем дефицит на стоки и експлозия на цените, е една от големите ни заслуги. Тогава бързо се адаптирахме и към променените навици – хората се хранеха у дома, затова веднага променихме опаковките. И ние се справихме безупречно.

А има ли такива предизвикателства, които все още стоят пред Вас и са актуални и в момента?

Разбира се. Например, недостигът на работна ръка е огромна бариера за растеж. Проблемът с кадрите е комплексен – свързан е с образованието, връзката му с бизнеса и стимулите младите хора да остават в България. Това е постоянно предизвикателство и ни налага да търсим нови решения.

Друго комплексно предизвикателство е средата за българско производство. Това, че работим успешно с близо 300 български производители, показва колко потенциал има в тази стратегия. Тя осигурява скъсени вериги на доставки и експортни възможности – чрез Lidl български продукти достигат до близо 12 хиляди магазина в Европа.

Тази година Лидл България празнува 15 години с кампания под мотото „Верига от любими моменти“. Вероятно наред с трудностите имате и поводи за удовлетворение. Кои са Вашите любими моменти?

Никога няма да забравя 25 ноември 2010 г. и едновременното отваряне на първите 14 магазина. Откриването на следващите над 50 магазина за 18 месеца и десетократното разрастване на екипа ни зареди с ентусиазъм. В ежедневното общуване с нови членове на екипа любимите моменти са многобройни, защото в тях се ражда вдъхновението да се работи с настроение и смисъл.

Много любими моменти имаме и в работата с неправителствения сектор, с чиято помощ допринасяме за по-пълноценен живот на общностите. С „Ефектът Lidl“ измерихме цялостното ни социално-икономическо присъствие. Приносът ни за 2023 г. е 2,68 млрд. лв. Отделно са инициативите в полза на обществото, с вложени над 2 млн. лв., с които сме подобрили живота на над 500 хиляди души само за последните две години.

Какво е да ръководиш 15 години компания, която да изведеш до лидерска позиция в сектора?

Това е смисълът на моя професионален път. Искрена радост, гордост от постигнатото с екипа, но и огромна отговорност. Наблягам на последното, защото тя е не само към нашите над 4200 служители. Данните за „Ефектът Lidl“ показват силната ни ангажираност към здравословна екосистема в цялата икономическа и обществена среда. Лидерството означава да осъзнаваме отговорността си и да работим усърдно всеки ден за добри и устойчиви системни ефекти.

Каква промяна искате да видите и да реализирате в бизнеса, в сектора, в по-общ социално-икономически план?

България трябва да постигне хранителен суверенитет поне за основните стоки, защото той ще има многопластово положително отражение – от подобряване на качеството на живот до решаване на теми с ценовата чувствителност. Стремежът към по-висока ефективност чрез иновации и оптимизации важи за всички сектори, за да се постигат справедливи цени. В по-общ план очаквам да видя повече взаимно разбиране, партньорство и подкрепа, защото само така се постига най-високата добавена стойност за обществото и икономиката.

Как виждате Лидл България след 15 години?

Динамиката напоследък ни кара да бъдем по-смирени и да се въздържаме от дългосрочни прогнози. В чисто човешки план, желанието ми е да имаме мир, разум и да овладяваме успешно предизвикателствата, за да има дългосрочен смисъл това, което създаваме, и за следващите поколения.

Конкретно за Lidl бих си пожелала така да се справяме, че да бъдем лидер в омниченъл ритейла.

Ако трябва да опишете Лидл България днес с три думи, кои биха били те?

Лидл България не е просто компания – това са над 4200 личности и всички наши партньори. Може би трите думи, които илюстрират многоликия ни образ и визия за бъдещето са: свежест, качество и честност.