Височина на излитане: 15 години Lidl през погледа на Петя Иванова
Петя Иванова, ръководител ЧР услуги
Като бяхте дете, каква мечтаехте да станете?
Мечтаех да стана стюардеса. Майка ми често ме водеше на площадката на летище София да гледаме излитащите самолети. Представях си колко вълнуващо ще е един ден аз да съм на борда.
Как Ви намери това, което работите в момента?  Как стартирахте?
Започнах около година и половина преди Lidl да отвори първите си магазини. В обявата не пишеше името на компанията. Интервютата с г-жа Драгийска и в Централата в Германия ме убедиха, че това е голямо предизвикателство – да изградим HR отдела и да назначим първата вълна служители.
Какво си спомняте от началото на Lidl в България?
Трябваше да подготвим едновременно откриването на 14 магазина и да назначим 600–700 души. Всичко беше ново – процеси, екипи, обучение. Помня и един комичен момент – по немските правила за 10-годишен юбилей се подарява букет цветя, а при нас това за мъжете се прие неловко. Беше динамично и много предизвикателно.
А как изглежда денят Ви сега? Как се промени работата Ви за това време?
Днес всичко е много по-структурирано. Lidl е вече разпознаваем работодател и носител на 6 поредни отличия „Топ работодател“. HR се разви от назначаване и обучение до цялостна роля – лидерство, многообразие, корпоративна култура и дигитализация.
Какво отличава Lidl според Вас?
Комбинацията от иновации, достъпни цени и отношение към клиенти и служители. Ние сме пионери в много области, вземете например тематичните седмици, фурната за печива, собствените марки – все неща, които те карат да се върнеш.
Ако Lidl не беше стъпил на пазара ни преди 15 години, какво щеше да Ви липсва най-много?
Щеше да ми липсва целият път, който извървях с компанията, и хората от първите дни. На пазара – силният бранд, достъпното качество и иновациите, които Lidl въведе.
Коя според Вас е най-важната промяна или иновация, която наложи Lidl на пазара у нас?
Собствените марки, тематичните седмици, Lidl Plus приложението, социалната отговорност и културата на уважение и доверие.
Как според Вас Вашата работа допринася за успеха на компанията?
Нашият екип отговаря за назначаването и заплащането на служителите. Въведохме практика да отчитаме до минута работното време и да го заплащаме точно. Сега развиваме дигитални HR процеси – онлайн отпуски, електронни договори, дигитални справки.
Какво във Вашата работа Ви носи най-голямо удовлетворение?
Динамиката и смислените проекти. Вече 15 години няма рутина – винаги има нови предизвикателства. А най-много – хората в екипа и отношенията, които изградихме.
Тази година празнуваме 15-та годишнина на Лидл България. Кой е Вашият любим #teamlidl момент?
Откриването на първите магазини – емоцията и ентусиазмът бяха несравними. Скъп момент за мен е и въвеждането на допълнителен почивен ден за рождения ден на всеки колега.
БЛИЦ
- Преди 15 години Lidl беше… прохождащ бранд и прекрасно място за пазаруване и работа.
- Сега Lidl е… още по-успешен, със силен фокус върху обществено значими каузи.
- Най-важният урок: да не се отказвам и да ценя доверието, уважението и приемането на слабостите.
- Как бихте обяснили работата си на дете?… давам парички на хората!
- Ако бях продукт от Lidl… щях да съм сладолед.