Възможност за любима работа

Стажът – вярната крачка към кариерното развитие на младите

Млад мъж в скок на жълт фон рисувани фигури храни и уреди, лого лидл и топ емплойър 2020

Защо е полезно за младите хора да трупат опит със стажове? Какво търсят в една компания и защо навлизането в света на възрастните понякога ги притеснява? Какво е различното в стажантската програма на Lidl и какви възможности дава тя? Разказва Валерия Дойчева, старши консултант "Обучение и развитие" в компанията.

Много студенти предпочитат направо да започнат работа, вместо да карат стажове. Правилен ли е този подход и продължават ли стажантските програми да бъдат атрактивни за младите хора?

- Стажът е възможност за проверка в защитена среда дали работата допада на човека, но също и дали компанията е точната за този човек в ценностно отношение. Еднакво важно е да работим това, което обичаме, но и да е в средата, в която чувстваме принадлежност и ни е добре.

Младите хора са без опит, често нямат представа какво означава да работят в реална среда и голяма част от тях не са сигурни какво точно искат. Затова е полезно да си отделят време и чрез краткосрочни ангажименти като стажовете да добият представа. В противен случай рискуват да пропуснат ползи за себе си или да затворят потенциални кариерни пътеки. Един от миналогодишните ни стажанти смяташе, че няма желание да работи в корпорация. Накрая обаче сподели, че се е самоопровергал и е установил, че се чувства добре в голяма компания с устойчива корпоративна култура.

Затова и стажът като философия е свързан с разширяване на кръгозора, създаване на контакти, придобиване на опит в защитена среда, ментори, които са напълно наясно с малкия опит на стажантите и са готови да ги учат.
Когато директно започнем работа, очакванията са съвсем други - като към хора, които вече трябва да са на определено професионално ниво, и това може да създаде допълнителен стрес за младите хора. Затова смятам, че е добре младежите да се възползват от всяка възможност, която им помага да натрупат знание и опит в щадяща обстановка.

Какво търсят младите хора, когато решат да карат стаж?

- В Lidl винаги се стремим да даваме на различните целеви групи това, от което те имат нужда. Прилагаме различни подходи като интервюта, анализи, създаваме т.нар. персони, за да достигнем до инсайтите, които придават на програмите ни отличителни характеристики. Например при създаването на стажантската ни програма установихме нуждата на младите от диалог, чувство за принадлежност към други млади хора, желанието им бързо да видят резултат от работата си, както и да си почиват през лятото. Конструирахме програмата на базата на тази обратна връзка и интересът към нея вече трета поредна година е много голям. Стажантите в Lidl работят по конкретни проекти и в рамките на двумесечния стаж могат да видят резултатите от собствената си работа. Обучават се в управление на проекти, презентационни умения, финансови параметри и възвръщаемост на инвестициите на проекта и след стажа излизат с добри умения да организират и водят проекти в следващи професионални предизвикателства. Въпреки че работят в различни отдели на компанията, те са хомогенна група с чести срещи, в които обсъждат работата си, и така ученето им е още по-многопластово. А ако искат да се насладят и на ваканция, могат да си вземат 5-дневния отпуск.

А вие какви хора търсите?

- Ние търсим младежи, които са мотивирани и с желание да учат и да се развиват - всичко останало могат да усвоят в процеса на работа, където се изграждат уменията. Наблюдавам една тенденция сред младите - част от тях се "дърпат" да навлязат в сериозния живот и това е съвсем нормално - заради множеството избори, които имат, стои притеснението дали правят крачка във вярната посока и кой точно е най-добрият избор за тях сега. В това чудене времето минава. Привилегия на по-възрастните е да знаят, че няма грешни избори, а само уроци и опит. Затова използвам всеки удобен случай да провокирам младите да бъдат активни - да участват активно в живота си, вместо просто да гледат как той се случва. По данни на Международната организация на труда от 2020 г. 267 млн. младежи на възраст 15 - 24 години не са ангажирани в обучение и работа. Това е повече от 1/3 от общия брой младежи на тази възраст по света. Ние в Lidl търсим активните млади хора, които избират да играят на сцената на живота си, а не да я "красят" като декори.

Другата важна предпоставка за успеха - не само на хората, но и на компаниите, е гъвкавостта. Когато човек е гъвкав и адаптивен, той ще се справи с предизвикателствата и ще съумее да вземе най-доброто за себе си, за да си осигури дългосрочен успех.

Постоянно четем различни анализи и описания на поколението Z - че имат ясна визия и посока, че за тях усъвършенстването е също толкова важно, колкото и забавлението. Какви са вашите наблюдения на база опита ви с вашите младежки програми?

- Така е, поколението Z наистина е различно от предходните. Ние в Lidl отчитаме и се съобразяваме с тези разлики. Представителите на това поколение стават все по-многобройни на пазара на труда година след година. Затова всяка програма и интеракция за нас е възможност за обмен между поколенията. Това е начинът и ние да се учим и да продължим да бъдем успешна компания.

Младежките ни програми са взаимно полезни - младите ни показват своя свят, потребности, креативност, отвореност, а те се учат от нас, по-опитните служители, какво е важно в съвременния трудов пазар.
Затова и сме радостни с успехите си: от двете издания на стажантската програма досега имаме вече четирима колеги, които работят в Lidl като постоянни служители на различни експертни позиции. Само след последното издание на лятната ни практикантска програма имаме 11 назначени постоянни служители.