Възможност за любима работа

Милена Драгийска: Сърдечно благодаря на нашите служители

Милена Драгийска главен изпълнителен директор на Лидл България

Милена Драгийска: Сърдечно благодаря на всички наши служители за неуморните им усилия в извънредната ситуация

Интервю за в. "24 Часа"

В магазините от веригата за всеки клиент има осигурен дезинфектант, с който да да дезинфекцира дръжката на количката и ръцете си, казва главният изпълнителен директор на "Лидл България"

"Лидл България" получи отличието ТОП Работодател 2020 за България и Европа. Как се справя един ТОП работодател в условията на извънредно положение и какво мотивира хората - разказва Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България".

- Г-жо Драгийска, как Ви завари извънредната ситуация?

- По всички оценки и анализи светът като цяло не бе подготвен за това, което се случи. Факт е обаче, че вирусът се пренесе в Европа след определено време, в което се опитахме да разработим различни сценарии и набор от мерки на база на споделения и за съжаление тежък чужд опит, които на по-късен етап вече реално трябваше да приложим.

Помогна много и фактът, че през Сдружението за модерна търговия – нашата браншова организация, всички големи вериги действахме по общовалидни въпроси заедно. Тук е мястото да допълня, че пред нас стоеше и една изключително открита за търсене на най-добрите решения от всяка гледна точка държавна администрация - Министерството на икономиката, Министерството на здравеопазването, представители на ръководствата на БАБХ и ОДБХ. Така – въпреки непознатата за всички ситуация – не позволихме да се създаде паника. Конкретно в наша отговорност беше незабавно да променим организацията на работа, включително на транспорта и поръчките на стоки (с което вече бяхме започнали края на февруари, виждайки епидемиолигичната обстановка в някои страни), за да не изчезнат трайно стоки или някой да се възползва от ситуацията некоректно. В моменти като този е необходима дисциплина, прилагане и спазване на прозрачни правила, а също ясни прояви на лична отговорност на всеки един от нас. Извънредната ситуация изключително добре илюстрира необходимостта да осъзнаем, че всички сме свързани и че когато обединим усилията си, можем да постигаме много повече. Много категорично тя припомни и нещо, което ние в Lidl никога не си позволяваме да забравим – че зад образа на всяка компания стоят хората. Знам колко неимоверни усилия положиха и продължават да полагат всички наши служители в тази извънредна ситуация – и в магазините, където колегите всеки ден са на първа линия, и в складовите ни бази, и в централата, където се овладяват всички процеси по веригата на доставка и се вземат решенията за цялостна реакция на компанията ни с оглед защита в извънредната ситуация. Всички те дават максимума от себе си, за да може хората да намират това, което търсят, и да са спокойни, че и утре, и вдругиден, и след месец проблем с осигуряването на свежи и качествени продукти за ежедневните нужди на хората няма да има и те ще са заредени на рафтовете ни. Затова изказвам огромната си и най-искрена благодарност към всеки един от тях!

- Какви предпазни мерки въведохте във вашите магазини?

- Въведохме изключително сериозни мерки за хигиена и дезинфекция. Ежедневно се дезинфекцират всички помещения и оборудване в нашите магазини – пазарски колички, касови ленти, шкафчета за служители и клиенти. Въведохме и задължителна дезинфекция на входа – за всеки клиент има осигурен дезинфектант, с който да дезинфекцира дръжката на количката и ръцете си. Намалихме работното време – от 8 до 20 ч – първо, за да олекотим натоварването върху колегите, и второ, за да дадем повече време за засилена дезинфекция, организация и зареждане на стоките. Въведохме пропускателен режим – първо от максимум 30 човека, а вече, съгласно новата наредба от Министерство на здравеопазването – до 100 души максимум, за да осигурим нужната дистанция и безопасно и спокойно пазаруване. За 5 дни завършихме монтирането и на PVC прегради на касите, които да осигурят допълнителна изолация и защита както за служителите, така и за клиентите. Поставихме информационни табели на входа и вътре в магазините, ленти, маркиращи препоръчителната дистанция от 2 м между клиентите при пазаруване в зоната на касите. Не беше лесно, но успяхме да осигурим защитни маски за всички наши служители, като през цялото време те работят и с латексови ръкавици. На всяка каса и в социалните помещения и складове на всеки магазин има дезинфектант за служителите ни. Съгласно решението на Националния оперативен щаб въведохме и специален времеви интервал – от 8:30 до 10:30 ч, за да може хората над 60 години да пазаруват на спокойствие, като разбира се те могат да пазаруват и през останалото време в рамките на деня. Аналогични на мерките в магазинната ни мрежа са и мерките за складовите ни бази в Равно поле и Кабиле. До седмици абсолютно всички наши служители ще получат имуностимулант – продукт на високотехнологична разработка на българска фирма, като част от цялостната ни грижа за тяхното здраве. По досегашни разчети само за предпазни мерки и средства сме похарчили близо 600 хил. лв.

- Какво правите за мотивацията на служителите си в такъв момент? Защото има едно чисто човешко притеснение да застанеш на касата и да обслужваш стотици клиенти.

- Всички неща, които изброих, са мерки от чисто организационна гледна точка и с цел превенция и сигурност. Съвсем естествено тези мерки бяха поставени на преден план, защото на първо място трябва да осигурим безопасни условия за хората. Добрият работодател обаче не бива да забравя, че в моменти като този моралната подкрепа е също толкова важна за мотивацията на хората. Напълно реален е рискът служителите на веригите да откажат да отидат на работа, защото също като всички останали се притесняват. И биха били в правото си. Тук вече трябва да влязат в сила други мерки. От една страна е финансовото поощрение – нещо, което направихме за всички наши служители в магазините и складовите ни бази. От друга страна, вярвам, че с много по-голяма тежест стоят различни ключови прояви на истинското лидерство.

Сред тях са например видимите бързи и ефективни решения в полза на служителите, човечността, откритият диалог и искрената благодарност. Ние, ръководството на "Лидл България" неведнъж се обърнахме към тези наши служители – за да ги информираме по всякакви актуални въпроси, за да им споделим в движение решения за справяне със ситуацията, за да им благодарим от сърце и да им покажем, че усилията им не остават незабелязани, както и да ги успокоим, че в такава ситуация могат не на 100%, а на 200% да разчитат на нас като работодател. Това създаде увереността им, че сме заедно в изпитанието и че ще преминем през него успешно. В подобни ситуации мерките трябва да са многопластови – да гарантираш безопасността, но да поддържаш и духа на хората, защото двете са неизменно свързани. Простичко казано, хората безпогрешно усещат, ако стоящите начело знаят какво правят, накъде ги водят и как да се стигне там. Вярвам, че именно в такива трудни и извънредни моменти истинският ТОП Работодател си личи най-много.

- Доскоро голямата тема за бизнеса беше недостигът на работна ръка. Сега вече на борсата се озовават хиляди хора без работа. Очаквате ли да се променят техните изисквания към работодателите?

- Факт е, че прогнозите, които се правят, са противоречиви и предвидливо трябва да се подготвим за различни сценарии с нови предизвикателства. Не мисля обаче, че хората ще занижат критериите си. Нито пък ние имаме право да лежим на стари лаври. И категорично няма да го допуснем. Затова ще продължим да отстояваме и разумно да надграждаме предложението си като работодател с всичките ни конкурентни предимства като например най-доброто заплащане в бранша, различни придобивки, коректност и прозрачност в отношението, възможности за кариерно развитие, човечно отношение и истинска грижа за хората. Или сборът от всичко, което по един или друг начин ни прави предпочитан работодател и затова и признат с TOP Employer – отличието, за което споменахте в самото начало.

- Какво представлява отличието TOP Employer и какво е нужно, за да го получи една компания?

- TOP Employer е международен сертификат, който се издава от световната организация TOP Employers Institute за доказани HR практики в 10 определени области. Интересното е, че в цял свят има 1600 организации в 119 държави, отличени с това признание. Предвид колко милиона фирми има по света, да бъдеш част от тези 1600 безспорно е постижение. От 32 държави, в които Lidl оперира, 14 са получили TOP Employer и ние сме едни от тях. Това означава, че като работодателски практики по нищо не отстъпваме от държави като Белгия, Франция, Италия, Нидерландия. Вярвам, че имаме редица примери, с които ежедневно го доказваме. Да вземем възможностите за развитие – 75% от нашите мениджъри са се издигнали отвътре. Много са случаите в "Лидл България", при които служител е започнал като касиер-продавач, а днес вече е управител на магазин. Всяка година инвестираме 6-цифрена сума в програми за обучение и квалификация на нашите служители. През 2019 я увеличихме с цели 10% спрямо предходната. Служителите ни могат да избират измежду над 70 предложения за курсове и обучения, с които да развиват уменията си, а от тази година разполагат и с още една възможност – онлайн платформата LinkedIn Learning. Не спираме да инвестираме и в програми за младите. Последният пример е стажантската ни програма за летните месеци, която е насочена към студенти, завършили първи курс, и е изключително практически ориентирана именно за да отговорим на желанията на младите хора да трупат практически опит. Вярвам, че всеки един от тези примери доказва, че отличието ТОП Работодател не е просто декорация на имиджа, а ежедневни усилия да предлагаш най-доброто на своите служители и огромна отговорност – и в добри, и в трудни моменти.